Menu

Naar de lijst

Digitaal loket

Gepubliceerd op
Digitaal

De afgelopen jaren zette de gemeente Hemiksem fikse digitale stappen. Denk maar aan het gebruik van Facebook en Twitter maar ook de vernieuwing van de nieuwsbrief en gemeentelijke website. Het toevoegen van een elektronisch loket aan de gemeentelijke website stond nog op het verlanglijstje. We zijn dan ook blij te kunnen aankondigen dat 15 attesten van de dienst bevolking net als aanvragen voor bouwvergunningen digitaal aangevraagd kunnen worden.

Vanaf januari 2017 kan je bovendien ook de (feest)zalen in Depot Deluxe en het materiaal van de uitleendienst via www.hemiksem.be reserveren.

Introductie e-loket

De introductie van het digitale loket op www.hemiksem.be heeft enkele duidelijke voordelen voor inwoners van Hemiksem.

14 attesten zijn vanaf nu 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 op enkele minuten tijd te verkrijgen. De toegang verloopt via je elektronische identiteitskaart (eID) en is veilig en eenvoudig in gebruik.

Ook algemeen zijn er enkele voordelen, zo daalt het gebruik van papier en neemt het aantal verplaatsingen af wat ons geteisterde milieu dan weer ten goede komt.

Het aanvragen van volgende attesten van de dienst bevolking kan vanaf nu via de gemeentelijke website:

- Uittreksel uit het bevolkingsregister
- Uittreksel uit het strafregister (model1 & model2)
- Samenstelling gezin – kort & lang
- Getuigschrift van woonst
- Getuigschrift van woonst met historiek adressen
- Getuigschrift van samenwoonst
- Bewijs van leven
- Bewijs van nationaliteit
- Uittreksel uit het kiesregister
- Getuigschrift van verblijf en nationaliteit
- Getuigschrift van verblijf voor een huwelijk
- Attest inzake wijze van teraardebestelling
- Attest woningfiche

Deze attesten van de dienst Bevolking worden (onder bepaalde voorwaarden) automatisch afgeleverd. De inhoud van de documenten, de formuleringen en wie welk document kan ontvangen, worden geautomatiseerd in lijn met de richtlijnen van het Rijksregister. Je herkent items die je digitaal aan kan vragen door het groene icoontje 'e-loket'. 

Online aanvragen van materiaal

Wil je gebruik maken van de gemeentelijke sportinfrastructuur, Depot Deluxe of heb je materiaal nodig voor je activiteit? Dan kan je dit vanaf januari 2017 doen via het kersverse online reservatieprogramma. Via deze weg kan je voortaan eenvoudig zelf online een volledige reservatie ingeven.

Via dit nieuwe online reservatieprogramma kan je op elk moment raadplegen of een zaal of materiaal nog vrij is. Je kan ook meteen jouw aanvraag doen. Dit kan uit eigen naam of op naam van je vereniging. De vrijetijdsdienst bezorgt je zo snel mogelijk een bevestiging van reservatie. Er moeten geen specifieke contracten meer opgesteld worden en de betaling gebeurt via een eenvoudige overschrijving. Je kan online steeds opvolgen wat je al reserveerde in het verleden. Je merkt het ongetwijfeld: er zijn heel wat voordelen aan het online systeem verbonden.

Registreren

De vrijetijdsdienst maakte al een account aan voor de meeste gebruikers die in het verleden reeds beroep deden op de gemeentelijke infrastructuur of het materiaal. Wanneer het reservatieprogramma begin januari online gaat, worden de logingegevens gemaild naar de contactpersonen.

Ook nieuwe klanten of gebruikers kunnen zich gemakkelijk zelf aanmelden. Je klikt op ‘registreren’ en vult de gevraagde gegevens in. Je krijgt nadien een mail toegezonden met jouw logingegevens. Vanaf nu kan je gewoon de knop ‘inloggen’ gebruiken.

Bij “mijn profiel” staan al jouw persoonlijke gegevens. Onder ‘reserveren infrastructuur’ vind je alle zalen die beschikbaar zijn. Bij “reserveren materiaal” kan je de gewenste materialen uitlenen.

Let op! Je doet eerst een aanvraag, die wordt nadien door de vrijetijdsdienst bekeken en is bijgevolg pas definitief wanneer je een bevestiging krijgt.

Aan de slag

Het online reservatieprogramma vind je op www.hemiksem.be op de pagina van de vrijetijdsdienst onder de link “zelf organiseren”.

Omdat we begrijpen dat het misschien niet voor iedereen allemaal even duidelijk is, plaatsten we ook een handleiding online. Stap voor stap kan je daar lezen wat je moet doen om alles vlot te laten verlopen. Heb je toch hulp nodig dan kan je steeds terecht bij de mensen van de vrijetijdsdienst.

Ondanks verschillende testen met dit nieuwe reservatiesysteem kunnen er mogelijk nog enkele kinderziektes in het systeem zitten. Laat gerust je opmerkingen of suggesties aan de vrijetijdsdienst weten.


;