Menu

Referentieadres

Een referentieadres is een reëel adres waarnaar de briefwisseling en de administratieve stukken kunnen gestuurd worden om te bezorgen aan personen zonder daadwerkelijke inschrijving als domicilie, omdat ze omwille van hun beroep geen daadwerkelijk verblijf hebben in België (o.a. schippers, foorreizigers, militairen gekazerneerd in het buitenland).

Referentieadressen zijn uitzonderingen en moeten dit ook blijven. 


Voorwaarden

Als je een referentieadres opgeeft, is dit met instemming van de persoon die op het referentieadres is ingeschreven en daartoe een verklaring van aanvaarding heeft ondertekend.

De mogelijkheid om op een referentieadres ingeschreven te worden is strikt beperkt tot volgende categorieën van personen: 

  • de personen die in een mobiele woning verblijven;
  • de personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen buiten de gemeente;
  • de leden van het burgerpersoneel en het militair personeel van de Krijgsmacht in garnizoen in het buitenland en hun gezin;
  • de leden van het diplomatieke en het consulaire personeel en hun gezin;
  • de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin;
  • de personen die bij gebrek van voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben

Procedure

Degene die toestemming krijgt om zich in te schrijven op jouw adres zonder er te wonen (referentieadres), biedt zich aan met zijn of haar identiteitskaart (en die van alle eventuele gezinsleden) op de dienst Burgerzaken.

Hoe aanvragen ?

Mocht je van oordeel zijn, dat je de voorwaarden vervult inzake een referentieadres bij een natuurlijke persoon, download onderstaande aanvraag en stuur deze met een kopie van de 

  • identiteitskaart van degene die toestemming krijgt om op het adres te wonen (en van eventuele gezinsleden)
  • Identiteitskaart van degene die toestemming geeft om op het adres te wonen
  • bewijzen die dit referentieadres staven

naar adres@hemiksem.be of geef alle beschikbare stukken af bij het snelloket.

De dienst zal de aanvraag beoordelen en u al dan niet inschrijven in het Rijksregister. Betrokkene wordt hiervan altijd schriftelijke in kennis van gesteld.

Periodiek worden stukken opgevraagd om te oordelen of het referentieadres nog steeds van toepassing is.

Downloads

Kosten

Gratis

Referentieadres OCMW

Het referentieadres is een precies adres in Belgie, hetzij bij een natuurlijk persoon (bv. je vriend of je ouders), hetzij op de zetel van een OCMW of een rechtspersoon (bv. het adres van een vzw). Het referentieadres biedt bepaalde personen de mogelijkheid om op een adres ingeschreven te worden in het bevolkingsregister zonder er effectief te verblijven.

Het doel van een referentieadres is om de situatie van daklozen te verbeteren die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats (meer) hebben en daardoor geen aanspraak kunnen maken op sociale voordelen waarvoor een inschrijving in het bevolkinsregister vereist is (zoals werkloosheidsuitkeringen, kinderbijslag, ziekteverzekering,...).

Voor wie?

Personen die in aanmerking komen voor een referentieadres moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen:
1) Je mag geen verblijfplaats (meer) hebben door gebrek aan voldoende bestaansmiddelen. Het gaat dus om daklozen.
2) Je mag niet ingeschreven zijn in het bevolkingsregister (noch als hoofdverblijfplaats, noch als referentieadres). Zolang de ambsthalve schrapping uit het bevolkingsregister niet doorgevoerd is, kan een dakloze geen referentieadres bij het OCMW krijgen.
3) Je moet steun vragen bij het OCMW. Een persoon die op het adres van het OCMW een inschrijving als referentieadres wenst, moet er ook een bijstandsaanvraag indienen. Het kan gaan om allerlei soorten van maatschappelijke dienstverlening (bv. materiele, sociale of psychologische bijstand). Het kan ook gaan om preventieve bijstand. Een aanvraag om een referentieadres bijvoorbeeld met het oog op het behoud van de rechten op sociale uitkeringen, wordt beschouwd als preventieve bijstand.


Contact

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Vraag je documenten op via het e-loket

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 01/04/2024, 01/05/2024, 09/05/2024, 10/05/2024, 20/05/2024, 11/07/2024, 12/07/2024, 21/07/2024, 15/08/2024, 16/08/2024, 01/11/2024, 02/11/2024, 11/11/2024, 25/12/2024, 26/12/2024, 27/12/2024
Deze dienst is nu open