Menu

Kort verblijf (niet-Belgen) EU-onderdanen


Omschrijving

Een melding van aanwezigheid voor burgers van de Unie. (Er is geen inschrijving in het rijksregister)

Voorwaarden

  • Niet langer dan drie maanden verblijven in België.
  • Reispaspoort of identiteitskaart, het is niet vereist dat deze documenten nog geldig zijn.
  • Particulier adres opgeven binnen de tien werkdagen na binnenkomst.

Een kort verblijf in het Schengengebied mag niet langer duren dan 90 dagen binnen een periode van 180 dagen.

Procedure

  • 'Bijlage 3ter' wordt aangemaakt en ondertekend door de betrokken persoon.
  • Eén exemplaar wordt aan de betrokkene overhandigd.
  • Bij vertrek, moet de bijlage 3ter ingeleverd worden bij de dienst burgerzaken.
  • Een politiecontrole wordt uitgevoerd om het vertrek te bevestigen.

Wat meebrengen

  • twee recente pasfoto's met witte achtergrond
  • een particulier adres in de gemeente
  • paspoort of identiteitskaart

Uitzonderingen

  • verblijf in een logementshuis dat onderworpen is aan de wetgeving betreffende de controle op de reizigers (bijvoorbeeld een hotel of pension)
  • gedurende een reis in België voor behandeling in een ziekenhuis
  • aangehouden zijn in een strafinrichting of inrichting tot bescherming van de maatschappij

Kosten

Deze dienstverlening is gratis.


Contact

Dienst vreemdelingenzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 71
E-mail: vreemdelingenzaken@hemiksem.be

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak, u kan voor een afspraak bellen naar 03 288 26 20 of mailen naar afspraken@hemiksem.be.

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 05/04/2021, 13/05/2021, 14/05/2021, 24/05/2021, 21/07/2021, 01/11/2021, 02/11/2021, 11/11/2021, 12/11/2021, 24/12/2021, 31/12/2021
Deze dienst is nu gesloten