Menu

Woonbeleid

Volgens het grondwettelijke recht op wonen, heeft iedereen, zonder onderscheid naar ras, overtuiging of afkomst, het recht tegen een betaalbare prijs en met voldoende woonzekerheid te kunnen beschikken over een degelijke woning in een goede woonomgeving.

Ga naar de website Premiezoeker.be

Woonloket

Het woonloket geeft gratis advies en informatie aan huurders, verhuurders en eigenaars van woningen over:

  • premies en fiscale voordelen over (ver)bouwen, (ver)kopen en (ver)huren
  • duurzaam, ecologisch en energiebewust wonen
  • levenslang en aanpasbaar wonen
  • kwaliteit en veiligheid van woningen
  • betaalbaar wonen
  • social huren, sociaal kopen en sociaal lenen

Downloads

pdf
Folder woonloket.pdf
Grootte: 843 KB

Lokaal Woonoverleg

Het gemeentelijk huisvestingsoverleg, soms ook wel het lokaal woonoverleg genoemd, is een trimestriële vergadering van de belangrijkste actoren op het vlak van wonen. Tot het overleg worden uitgenodigd:

  • gemeentebestuur:  burgemeester, schepen van huisvesting, schepen van ruimtelijke ordening, schepen van openbare werken, huisvestingsambtenaar, stedenbouwkundig ambtenaar.
  • OCMW: voorzitter en OCMW secretaris
  • Wonen-Antwerpen
  • Provinciebestuur Antwerpen
  • De Ideale Woning
  • Arro
  • SVK Optrek
  • IVLW Rivierenland
  • ad hoc ....

Op het gemeentelijk huisvestingsoverleg worden diverse thema's besproken: sociale huisvestingsprojecten, voorstellen met betrekking tot premies of heffingen, voorontwerp woonplan, .....

Grond- & Pandendecreet

Het decreet Grond- en Pandenbeleid legt aan gemeentebesturen op om tegen 2020 hun bindend sociaal objectief te behalen.

Voor de gemeente Hemiksem houdt dit een realisatie in van 70 sociale huurwoningen, 41 sociale koopwoningen en 3 sociale kavels.

Downloads

pdf

Levenslang & aanpasbaar wonen

Levenslang en aanpasbaar wonen (of 'meegroeiwonen') betekent dat je je huis zo bouwt of verbouwt dat je het makkelijk en met zo weinig mogelijk kosten aan de veranderde levensomstandigheden kan aanpassen. Zo voorkom je bijvoorbeeld bij ouderdom of bij een handicap een verplichte verhuis omdat je woning niet meer voldoet aan je noden.

Bij de bouw van een nieuwe woning of een grondige verbouwing hou je best rekening met een reeks criteria inzake toegankelijkheid, veiligheid en comfort. Zo kan je door enkele kleine en goedkope aanpassingswerken in dezelfde vertrouwde omgeving blijven wonen.

Hou bij de opmaak van je bouwplannen rekening met de steeds veranderende behoeften die gepaard gaan met de verschillende levensfasen bijvoorbeeld gezinsgroei, ouderdom, handicap,...

Energieleningen IGEAN

De Vlaamse overheid streeft ernaar dat elke woning in Vlaanderen tegen 2020 energiezuinig is. Dat betekent onder meer het dak isoleren, enkel glas vervangen door hoogrendementsglas en de oude verwarmingsketel vervangen door een condensatieketel. Maar deze werken kosten uiteraard geld. Daarom biedt het Vlaams Gewest de ‘energielening’ aan.

De energielening kan alleen worden gebruikt voor structurele energiebesparende maatregelen aan een woning. In onze gemeente wordt de energielening verstrekt door IGEAN. Zij werken hiervoor samen met de gemeenten en met het Vlaams Gewest.

Welke werken ?

Op de eerste plaats komen natuurlijk dakisolatie, hoogrendementsglas en het plaatsen van een HR-condensatieketel. Maar ook andere werken aan de woning kunnen het verbruik van elektriciteit of gas beperken. Denk maar aan het isoleren van de buitenmuren, het plaatsen van een zonneboiler, zonnepanelen, een ventilatiesysteem of een warmtepomp. De lijst met de voor een IGEAN energielening aanvaardbare werken werd recent gevoelig uitgebreid. Het Vlaams Gewest hoopt dat hiermee nog meer energiebesparende werken aan de woningen zullen gebeuren. De nieuwe lijst vind je op www.igean.be.

Voor wie ?

Iedereen kan een IGEAN energielening aanvragen. Niet alleen eigenaars komen in aanmerking, ook huurders of verhuurders kunnen de energielening bekomen. Het moet gaan om een woning die eigendom is van een particulier en in één van de deelnemende gemeenten ligt. Onze gemeente doet mee met de IGEAN energielening.

Hoe werkt dit systeem ?

Je kan een bedrag lenen van minimum 1.250 euro tot maximum 10.000 euro. De terugbetalingstermijn is maximum 5 jaar. Er worden geen dossierkosten of wederbeleggingsvergoeding aangerekend. De vaste intrestvoet is 2 %. Voor sommige minder begoede personen is zelfs een renteloze lening mogelijk. Ook de verhuurder die zijn woning verhuurt aan een erkend sociaal verhuurkantoor (SVK) kan in aanmerking komen voor de renteloze lening. Hiervoor neem je contact op met het SVK.

De lening wordt goedgekeurd op basis van offertes. Bij voorkeur zijn op het moment van de aanvraag de werken nog niet uitgevoerd. Indien de werken wel zijn uitgevoerd kan een lening worden aangevraagd tot 3 maanden na het einde van de werken.

Je vindt alle informatie en aanvraagformulieren op www.igean.be. Vul het aanvraagformulier in en zorg dat alle bijlagen zijn bijgevoegd. Als dit dossier en de gedetailleerde offerte voldoen, krijg je snel uitsluitsel of je aanvraag is goedgekeurd.

Combineer

Hou er rekening mee dat je de kostprijs van de werken kan beperken door eventuele premies, zoals de Vlaamse renovatiepremie, de fiscale aftrek voor dakisolatie, premies van de netbeheerder of een tegemoetkoming van de gemeente. De huisvestingsambtenaar van onze gemeente helpt je hierbij graag verder.

Met de IGEAN energielening maak je drie keer winst:

  • een goedkope lening, zonder bijkomende dossierkosten;
  • eventuele premies;
  • de besparing op je energiefactuur.

Meer informatie

tel. 03 350 08 06, elke werkdag van 8 tot 16.45 Doornaardstraat 60, 2160 Wommelgem

Meer info:
Via de huisvestingsambtenaar op het nummer 03 288 26 70, via het OCMW 03 871 91 00 of kom gerust eens langs tijdens de openingsuren.

Downloads

pdf
Folder.pdf
Grootte: 183 KB
pdf
Goedkope EL - reglement.pdf
Grootte: 580 KB
pdf

Energieprestatiecertificaat

Het energieprestatiecertificaat (EPC) is een soort energierapport dat aangeeft hoe energiezuinig een woning is. Op het energieprestatiecertificaat staan, naast een aantal administratieve gegevens, de energiescore die de woning behaalt en een aantal tips om de woning energiezuiniger te maken. Het EPC is tien jaar geldig.

Dit certificaat is verplicht voor alle woningen, appartementen, studio's, vakantiewoningen, sociale woningen,... die verkocht of verhuurd worden. Kopers en huurders kunnen op deze manier beter inschatten hoeveel energie hun nieuwe thuis zal verbruiken. 

Bovendien is bij woningen met een gunstig EPC de kans groot dat die woning vlotter of voor een betere prijs verkocht of verhuurd zal worden. 

De verkoper of verhuurder moet het EPC aan kandidaat-kopers of -huurders voorleggen op het moment dat de woning te koop of te huur wordt aangeboden.

Gratis bouwadvies door architecten Kamp C

Start je met bouwplannen of heb je al plannen (op papier)? Vraag dan een tweede opinie. De architecten van Kamp C screenen gratis je bouwplannen op duurzaamheid en kunnen je nog nuttige tips meegeven.

De architecten van Kamp C screenen je bouwplannen op duurzaamheid en geven je nuttige tips mee. Is je toekomstige woning wel zo energiezuinig als je dacht? Zijn er geen interessante toepassingen over het hoofd gezien? Is je woning conform de nieuwe wetgeving die er aankomt?

Je krijgt een uur advies op maat over je nieuwbouw of verbouwing. Dit gratis advies is zeer nuttig voor jouw als (ver)bouwer omdat Kamp C een neutrale overheidsinstantie is. Meer info over Kamp C vind je op www.kampc.be.

Het eerste gratis advies in onze gemeente vindt plaats op maandag 7 augustus 2017 tussen 13 en 17 uur. in het administratief centrum,Sint-Bernardusabdij 1, 2620 Hemiksem. Inschrijven is verplicht! Maak een afspraak via johnny.claes@hemiksem.be of op 03 288 26 70.

Past deze datum niet maar wens je nog wel gratis advies dicht bij huis in één van de samenwerkende gemeenten? Dan kan je terecht bij de volgende gemeenten op vaste data .

Dit zijn de bouwadviesdagen tot het einde van het jaar 2017:

  • Boom: 3 juli 
  • Hemiksem: 7 augustus 
  • Niel: 4 september 
  • Rumst: 2 oktober 
  • Schelle: 6 november
  • Zwijndrecht: 4 december

Inschrijven is verplicht!

Inschrijven en info: 03 288 26 70 of johnny.claes@hemiksem.be

Logo-duurzaambouwen-CMYK

Contact

Johnny Claes

Administratief hoofdmedewerker
03 288 26 70
johnny.claes@hemiksem.be

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: johnny.claes@hemiksem.be

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 10/07/2017, 11/07/2017, 21/07/2017, 14/08/2017, 15/08/2017, 01/11/2017, 02/11/2017, 03/11/2017, 11/11/2017
Deze dienst is nu gesloten