Menu

Recht op terugkeer


Omschrijving

Indien je België wenst te verlaten voor een periode langer dan drie maanden en je bent in het bezit van een geldig verblijfsdocument, heb je het recht op terugkeer met een geldigheidsduur van één jaar voor burgers met een E of F kaart en twee jaar voor burgers met een E+ of F+ kaart.

Voorwaarden

In het bezit zijn van een geldig verblijfsdocument. (E, E+, F of F+ kaart)

Procedure

Je brengt het gemeentebestuur op de hoogte van je vertrek naar het buitenland.

Het gemeentebestuur levert een bijlage 18 'Attest van vertrek' af.

Je bewijst dat je jouw hoofdbelangen in België behoudt. De geldigheidsduur van het verblijfsdocument moet bij terugkeer nog steeds geldig. 

Je dient jezelf binnen de vijftien dagen na terugkeer aan bij het gemeentebestuur.

Wat meebrengen

Geldig verblijfsdocument

Uitzonderingen

Indien je terugkeer later is dan respectievelijk één of twee jaar met een maximum van vijf jaar, dan dien je hiervan de nodige bewijzen te leveren waarom je omwille van overmacht niet in staat was om tijdig naar België terug te keren.


Contact

Greet Van Boxem

Administratief medewerkster - vreemdelingenzaken
03 288 26 74
greet.vanboxem@hemiksem.be

Johnny Claes

Administratief hoofdmedewerker
03 288 26 70
johnny.claes@hemiksem.be

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: johnny.claes@hemiksem.be

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 01/11/2017, 02/11/2017, 03/11/2017, 11/11/2017, 25/12/2017, 26/12/2017, 01/01/2018, 02/01/2018
Deze dienst is nu gesloten