Menu

Inentingen Polio

De inenting tegen Polio (kinderverlamming) is in België verplicht. Zij moet, zonder neven- of tegenwerking, viermaal gebeuren voor de leeftijd van 18 maanden. Na de inentingen bezorg je het attest aan de dienst Burgerzaken. 

Ga naar de website van Kind en Gezin

Het vaccin

Alle zuigelingen krijgen op de leeftijd van 2, 3, 4 en 15 maanden een gecombineerd vaccin ingespoten. Met telkens één prik bescherm je je kind tegen verschillende ziektes, waaronder polio. Wettelijk is enkel de poliovaccinatie verplicht.

De inenting kan gebeuren:

  • in een consultatiebureau van Kind en Gezin;
  • bij de huisarts;
  • bij de kinderarts.


In de laatste twee gevallen betaal je het doktersbezoek. Het vaccin zelf is steeds gratis.

Attest

Je ontvangt het blanco polioattest bij de geboorteaangifte. 

  • Bewaar het totdat je kind volledig ingeënt is tegen polio.
  • Laat na de laatste dosis (op 15 maanden) het attest invullen door de arts die je baby vaccineerde.
  • Bezorg dit ingevulde attest aan de dienst Burgerzaken vóór je baby 18 maanden wordt. Deze dienst controleert of de inentingen wel toegediend werden. De vaccinatie tegen polio (kinderverlamming) is namelijk de enige die verplicht is in België.
  • Indien je het polioformulier verliest, kan je op het consultatiebureau een nieuw exemplaar verkrijgen dat de arts invult. 

Downloads

pdf
Attest polio.pdf
Grootte: 59 KB

Uitzonderingen

Om medische redenen kan de arts beslissen: 

• de inentingen oraal toe te dienen in drie doses (op 3, 5 en 12 maanden);
• de inentingen uit te stellen. In dat geval schrijft de arts een attest van medisch uitstel dat je aan de dienst Burgerzaken moet bezorgen.

Een kind dat voor de leeftijd van 18 maanden van het buitenland naar België verhuist, kan volgens een ander schema gevaccineerd zijn. Wanneer het inentingsschema voldoet aan de geldende wetten van het land van herkomst, wordt het attest hier goedgekeurd. Wanneer het inentingsschema niet voltooid is of wanneer het attest ontbreekt, dan beslist de arts over het verdere verloop.


Contact

Maria Matthysen

Administratief medewerkster
03 288 26 71
maria.matthysen@hemiksem.be

Greet Van Boxem

Administratief medewerkster - vreemdelingenzaken
03 288 26 74
greet.vanboxem@hemiksem.be

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: johnny.claes@hemiksem.be

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 05/06/2017, 10/07/2017, 11/07/2017, 21/07/2017, 14/08/2017, 15/08/2017, 01/11/2017, 02/11/2017, 03/11/2017, 11/11/2017
Deze dienst is nu gesloten