Identiteitskaart (eID)
Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijgt iedere Belg een identiteitskaart (eID). Dit is een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister.
Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijgt iedere Belg een identiteitskaart (eID). Dit is een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister.
Met een Belgische identiteitskaart (eID) kunt u aantonen dat u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kunt u in het buitenland uw nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee u:
Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij u te hebben.
ENKELE BELANGRIJKE WIJZIGINGEN:
• De nieuwe eID bevat vingerafdrukken. Dit nieuwe element wordt toegevoegd om de strijd tegen identiteitsfraude op te voeren. De vingerafdrukken staan enkel op de contactloze chip van de kaart (geen centrale databank) en zijn beveiligd. Enkel bevoegde instanties kunnen de contactloze chip uitlezen. De integratie van vingerafdrukken ligt in lijn met de Europese Verordening 2019/1157 van 20 juni 2019 die de lidstaten verplicht vingerafdrukken op te nemen op hun identiteitskaarten.
• De foto staat aan de linkerkant in plaats van rechts.
• Een geperforeerd beeld van de foto is terug te vinden op de achterkant van de kaart.
• De contactloze chip staat op de achterkant van de kaart waardoor de kaart op een andere manier in de kaartlezer moet gestopt worden.
• Als nationaliteit wordt niet langer “BELG” maar “BEL” vermeld, conform de ICAO-regels.
• De kaart heeft een andere tint van kleuren.
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
De pasfoto die u meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is. U moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
U vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van uw kaart.
Als Belg bent u altijd verantwoordelijk om uw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat uw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Hebt u 3 weken voor de vervaldatum van uw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij uw gemeente een nieuwe eID aan.
Is uw eID gestolen? Meld de diefstal van uw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van uw gemeente) én daarna bij uw gemeente.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag u het niet meer gebruiken.
Er zijn 2 verschillende spoedprocedures.
Een aanvraag spoedprocedure vóór 15 uur kan u 2 werkdagen later ophalen op de dienst Burgerzaken.
Een aanvraag spoedprocedure vóór 15 uur kan u 4,5 u later ophalen in Brussel FOD Binnenlandse Zaken (Park Atrium, Koloniënstraat 1, 1000 Brussel), inclusief zaterdagvoormiddag.
Let op: wanneer u de aanvraag doet op een werkdag na 15 uur of op zaterdag, kan u deze afhalen de volgende werkdag (op maandag en de dag volgend op een feestdag vanaf 10u30).
Een spoedprocedure voor een elektronische vreemdelingenkaart kan enkel aangevraagd en afgehaald worden op de dienst burgerzaken van Hemiksem (procedure 1).
Minderjarigen moeten zowel bij de aanvraag als activatie aanwezig zijn.
Bij de aanvraag van uw eID brengt u volgende zaken mee:
Bij het afhalen van uw eID:
Prijzen vanaf 1 januari 2024:
Wat | Aflevertermijn | Prijs |
eID (nieuw/diefstal) | 2 weken | € 25,00 |
eID (verlies) | 2 weken | € 30,90 |
eID SP (gemeente) | 2 werkdagen* | € 140,00 |
eID SP (Brussel) | 4,5 uren (later)* | € 176,90 |
* De exacte datum waarop de eID met bijhorende codes klaar ligt, kan pas bij de aanvraag bepaald worden. Dit hangt af van allerlei factoren (dag en uur van aanvraag, weekends, vakantiedagen, enz...). Tussen het ogenblik dat het basisdocument in de gemeente wordt opgehaald in de gemeente en de levering van de kaart met pin/pukcode ligt minstens 2 werkdagen. In de praktijk gebeurt het dat de kaartproducent de eID-kaart en codes vroeger levert maar dit kan nooit gegarandeerd worden.
Opgelet wanneer je de PIN- en PUK-code van je eID niet meer weet betaal je 11,80 euro voor de aanvraag van een nieuwe PIN- en PUK-code. Ook wanneer je de codes zelf opnieuw aanvraagt.
De aanvraag dient voor 15u00 gedaan te worden.
Noot : raadpleeg steeds de belastingreglementen.
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem
Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be
Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.
Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk. Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.
Vraag je documenten op via het e-loket.