Menu


Omschrijving

Ben je afkomstig uit een land dat niet tot de Europese Unie behoort en wil je tijdelijk hier verblijven om in loondienst te werken, dan heb je in de meeste gevallen een arbeidskaart nodig. De arbeidskaart moet worden aangevraagd bij het gemeentebestuur.

Voorlopig hebben ook nieuwe EU-burgers uit Roemenië en Bulgarije een arbeidskaart nodig.

Er zijn echter heel wat uitzonderingen op deze algemene regel, dus je komt zich best eerst informeren op het gemeentehuis.

De duur van de arbeidskaart is afhankelijk van jouw contract met de werkgever (is gelijk aan de duur van tewerkstelling of aard van verblijf).

Soorten arbeidskaarten

Er bestaan drie types arbeidskaarten:

  1. Arbeidskaart A (onbepaalde duur): wordt aangevraagd door de werknemer en is geldig voor alle in loondienst uitgeoefende beroepen, bij alle werkgevers. Arbeidskaarten A worden de laatste jaren bijna niet meer toegekend.
  2. Arbeidskaart B (bepaalde duur): wordt aangevraagd door de werkgever en is geldig voor een welbepaalde tewerkstelling bij één werkgever.
  3. Arbeidskaart C (bepaalde duur): wordt aangevraagd door de werknemer en is geldig voor alle in loondienst uitgeoefende beroepen en voor alle werkgevers.

Procedure

Je kan het aanvraagformulier downloaden en afdrukken.  (Gelieve het 'inlichtingenblad voor buitenlandse werknemer' recto verso af te drukken!)

Je kan het aanvraagformulier ook verkrijgen bij de dienst Burgerzaken (waar het grotendeels ingevuld wordt door een medewerker van de dienst).

Jouw handtekening op het aanvraagformulier moet gelegaliseerd worden. Hiervoor moet je persoonlijk langskomen bij de dienst, met jouw identiteitskaart.

Je krijgt het aanvraagformulier onmiddellijk mee.

  • De arbeidskaarten A en C vraag je als werknemer zelf aan. Daarvoor moet je een aanvraagdossier indienen bij de provinciale Dienst Economische Migratie.
  • De arbeidskaart B wordt door jouw werkgever aangevraagd.

De aanvraag voor een arbeidskaart dien je in bij:

Dienst Migratie en Arbeidsbemiddelingsbureaus
Provincie Antwerpen
Lange Kievitstraat 111-113 bus 22
2018 Antwerpen

03 224 95 05
arbeidskaart.antwerpen@vlaanderen.be

Een maand later krijgt je een brief van de gemeente om jouw arbeidskaart te komen afhalen.

Downloads

pdf
Aanvraag arbeidskaart A.pdf
Grootte: 171 KB
pdf
Aanvraag arbeidskaart B.pdf
Grootte: 208 KB
pdf
Aanvraag arbeidskaart C.pdf
Grootte: 194 KB

Wat meebrengen

  • 1 pasfoto (bij afhalen)
  • Identiteitskaart (bij aanvraag)

Uitzonderingen

Onderdanen van de Europese Unie (behalve Kroaten) en van Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland hebben geen arbeidskaart of arbeidsvergunning nodig. Voor andere vrijstellingen en afwijkingen kan je terecht bij de provinciale Dienst Arbeidsmigratie en uitzendkantoren.

Kroaten moeten nog tot eind juni 2015 een arbeidskaart hebben.


Contact

Greet Van Boxem

Administratief medewerkster - vreemdelingenzaken
03 288 26 74
greet.vanboxem@hemiksem.be

Johnny Claes

Administratief hoofdmedewerker
03 288 26 70
johnny.claes@hemiksem.be

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: johnny.claes@hemiksem.be

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 14/08/2017, 15/08/2017, 01/11/2017, 02/11/2017, 03/11/2017, 11/11/2017
Deze dienst is nu gesloten