Menu

Adreswijziging

Na je verhuizing heb je 8 werkdagen de tijd om jouw nieuwe adres te melden bij de dienst Bevolking van Hemiksem.

FOD Binnenlandse Zaken

Omschrijving

Als je verhuist, meld je je nieuw adres binnen de 8 dagen aan de dienst Burgerzaken van je nieuwe woonplaats. 

Ook een meerderjarig lid van het gezin mag dit doen. Minderjarigen die voor de eerste keer de ouderlijke woonst verlaten, moeten voor hun aangifte vergezeld zijn van vader, moeder of voogd.

Procedure

Je kan dit op verschillende manieren melden:

  • maak een afspraak
  • schriftelijk met een gedateerde en ondertekende brief, met vermelding van alle gezinsleden die mee verhuizen, plus hun rijksregisternummers (afgifte via onthaal).
  • via het digitaal platform - e-loket
  • via de toepassing van de FOD Binnenlandse Zaken 'Mijn dossier' https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/rijksregister/mijn-dossier/
  • telefonische en mondelinge aangifte van adreswijziging is NIET mogelijk
  • Note : als minderjarigen verhuizen zonder de ouders, moeten beide ouders schriftelijke toestemming verlenen met wettiging van handtekening

Bij de aangifte dienen de nodige bewijzen overgemaakt worden als :

  • eigendomsakte
  • huurcontract
  • opening van meters door Fluvius
  • telefoon- & internetabonnementen
  • documenten betreffende de kinderen ivm school
  • document betreffende de hoede of de huisvesting van kinderen
  • elke ander stukken die de link tussen u en het adres kan bewijzen

Vervolgens onderzoekt de wijkagent of je inderdaad op het nieuwe adres woont.

Daarna ontvang je automatisch een oproepingsbrief om de adreswijziging aan te passen op je elektronische identiteitskaart.

Verhuistips

Wanneer je van adres verandert, vergeet dan ook niet te verwittigen:

  • post
  • gas- en elektriciteitsmaatschappij
  • TV-distributie
  • drinkwatermaatschappij PIDPA
  • bank of postcheck
  • diensten die renten uitbetalen
  • diensten die een uitkering verschaffen
  • diensten voor gezins- of bejaardenhulp
  • ziekenkas
  • vakbond
  • leningmaatschappijen
  • verzekeringsmaatschappijen
  • scholen
  • verenigingen waarvan je lid bent
  • telefoonmaatschappij
  • tijdschriften of dagbladen
  • werkgever
  • bibliotheek
  • kinderbijslagfonds
  • vrienden
  • familie

Vertrek naar buitenland

Wie voor langere tijd of definitief naar het buitenland verhuist, moet hiervan aangifte doen bij de dienst burgerzaken, dit ten laatste 1 dag voor vertrek. 

Procedure

  • De aangifte van verhuis naar het buitenland doet u ten laatste 1 dag voor vertrek en best zo dicht mogelijk bij de datum van vertrek. Eens u bent uitgeschreven is het moeilijk om nog officiële verrichtingen te doen.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Maak hiervoor een afspraak.
  • Bij de uitschrijving zal u een model 8 - bewijs van uitschrijving toegezonden worden. Hiermee kunt u zich bij de ambassade of het consulaat van België aanmelden (enkel voor Belgen).

Ambtshalve schrapping

Voor wie?

Voor iedere inwoner die, na uitgebreid onderzoek, niet meer in de gemeente wordt aangetroffen, kan het college van burgemeester en schepenen hem of haar ambtshalve schrappen uit de bevolkingsregisters.

Wat zijn de stappen?

De wijkagent maakt hiervan een verslag en maakt dit over aan de dienst Burgerzaken. Er wordt een beslissing genomen door het college van burgemeester en schepenen om de perso(o)n (en) te schrappen uit het bevolkingsregister van de gemeente.

Ambtelijke inschrijving

Als je op een bepaald adres verblijft en je weigert daarvan aangifte te doen bij de dienst Burgerzaken, kan je ambtshalve ingeschreven worden op dat adres.

Verloop
De wijkagent gaat op onderzoek en maakt daarvan een verslag op. Zowel de wijkagent als de dienst Burgerzaken nodigen je uit om spontaan je adreswijziging door te geven. Indien je niet ingaat op die aanmaningen, neemt het college van burgemeester en schepenen de beslissing om je ambtshalve in te schrijven op het adres waar je effectief verblijft.


Contact

Dienst Burgerzaken

Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem

Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be

Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.

Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk.  Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.

Vraag je documenten op via het e-loket

Openingsuren

Maandag:
9.00u - 12.00u
Dinsdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u, 18.00u - 19.30u
Woensdag:
9.00u - 12.00u, 14.00u - 16.00u
Donderdag - vrijdag:
9.00u - 12.00u
Zaterdag - zondag:
Gesloten
Deze dienst is gesloten op volgende dagen: 01/05/2024, 09/05/2024, 10/05/2024, 20/05/2024, 11/07/2024, 12/07/2024, 21/07/2024, 15/08/2024, 16/08/2024, 01/11/2024, 02/11/2024, 11/11/2024, 25/12/2024, 26/12/2024, 27/12/2024
Deze dienst is nu gesloten