Adreswijziging
Na je verhuizing heb je 8 werkdagen de tijd om jouw nieuwe adres te melden bij de dienst Bevolking van Hemiksem.
FOD Binnenlandse ZakenNa je verhuizing heb je 8 werkdagen de tijd om jouw nieuwe adres te melden bij de dienst Bevolking van Hemiksem.
FOD Binnenlandse ZakenAls je verhuist, meld je je nieuw adres binnen de 8 dagen aan de dienst Burgerzaken van je nieuwe woonplaats.
Ook een meerderjarig lid van het gezin mag dit doen. Minderjarigen die voor de eerste keer de ouderlijke woonst verlaten, moeten voor hun aangifte vergezeld zijn van vader, moeder of voogd.
Je kan dit op verschillende manieren melden:
Bij de aangifte dienen de nodige bewijzen overgemaakt worden als :
Vervolgens onderzoekt de wijkagent of je inderdaad op het nieuwe adres woont.
Daarna ontvang je automatisch een oproepingsbrief om de adreswijziging aan te passen op je elektronische identiteitskaart.
Wanneer je van adres verandert, vergeet dan ook niet te verwittigen:
Wie voor langere tijd of definitief naar het buitenland verhuist, moet hiervan aangifte doen bij de dienst burgerzaken, dit ten laatste 1 dag voor vertrek.
Voor wie?
Voor iedere inwoner die, na uitgebreid onderzoek, niet meer in de gemeente wordt aangetroffen, kan het college van burgemeester en schepenen hem of haar ambtshalve schrappen uit de bevolkingsregisters.
Wat zijn de stappen?
De wijkagent maakt hiervan een verslag en maakt dit over aan de dienst Burgerzaken. Er wordt een beslissing genomen door het college van burgemeester en schepenen om de perso(o)n (en) te schrappen uit het bevolkingsregister van de gemeente.
Als je op een bepaald adres verblijft en je weigert daarvan aangifte te doen bij de dienst Burgerzaken, kan je ambtshalve ingeschreven worden op dat adres.
Verloop
De wijkagent gaat op onderzoek en maakt daarvan een verslag op. Zowel de wijkagent als de dienst Burgerzaken nodigen je uit om spontaan je adreswijziging door te geven. Indien je niet ingaat op die aanmaningen, neemt het college van burgemeester en schepenen de beslissing om je ambtshalve in te schrijven op het adres waar je effectief verblijft.
Sint-Bernardusabdij 1
2620 Hemiksem
Tel: 03 288 26 70
E-mail: bevolking@hemiksem.be
Het Administratief Centrum is enkel open op afspraak. Meer info kan u hier vinden.
Op de dienst Burgerzaken kan je onder andere terecht voor allerlei identiteitsbewijzen, de aangifte van een pasgeborene of het plannen van een huwelijk. Ook voor je rijbewijs moet je hier zijn.
Vraag je documenten op via het e-loket.